قیر و استفاده آن

قیر و استفاده آن

قیر و استفاده آن

براساس تعریف استاندارد ASTM قیر ماده چسبنده با رنگ قهوه ای تیره تا سیاه است که یا به صورت طبیعی و یا نفت خام به دست می آید. قیر از دوران گذشته دور در زمان بسیاری از تمدن های قبل بشری به عنوان عایق رطوبت یونیز ماده محافظ درکشتی سازی، مومیایی کردن اجساد مجسمه سازی و تزئینات استفاده می شده و همچنین به صورت ماستیک(ترکیب قیر وآجرپخته) درساختمان معابد، پایه پل ها، سطح خیابان ها وخانه ها کاربرد داشته است. قیرطبیعی ممکن است به صورت خالص درطبیعت وجودداشته باشد که به قیر دریاچه ای معروف است. مانند قیر دریاچه ای بهبهان درایران، دریاچه پیچ دراسپانیاو… قیرمعدنی دراشکال قیر سنگ (صخره قیر) وگیلسونایت دیده شده است.
قیرسنگ ها عمدتا سنگهای آهکی و ماسه ای هستند که نفت خام در آنها نفوذ کرده وبا گذشت زمان مواد فرار آن تبخیر شدو قیر دراین سنگ ها باقی مانده است.

مقدار قیر در این سنگ ها بین 7تا حدود 80درصد متغیر است.
قیر از نفت خام تهیه می شود که میلیون ها سال در شرایط گوناگون دما و فشار قرار داشته است. حدود90تا95 درصد وزن قیر از کربن وهیدروژن تشکیل شده است بنابراین یک ماده هیدرو کربن نامیده می شود.

پیرشدگی قیر: از آنجا که قیر از ملکول های آلی تشکیل شده است با اکسیژن موجود درهوا واکنش نشان می دهد این واکنش را اکسیداسیون مینامند که باعث می شود ساختار و وضعیت ملکول های قیر تغییر پیدا کند.
اکسیداسیون باعث میشود تا حالت شکنندگی قیر بیشتر شود که به آن سخت شدگی قیر بر اثر پیری یا اکسیداسیون قیر می گویند.
سخت شدگی اکسیداسیون به کندی در قیر اتفاق می افتد، اگرچه این پدیده در مناطق گرم سیر سرعت بیشتری دارد.

مطالب مرتبط:  خواص قیر

جهت مشاهده و خرید محصولات ایزوگام کالا کلیک کنید.


روش های پیر کردن قیر:قیرهای آسفالتی اصولا به دوشیوه پیر می شوند.
-اکسیداسیون ناشی از واکنش اکسیژن محیط
-بخار شدن وفرار روغن های سبک موجود درقیر

در اثر هوای گرم و اکسیژن موجود در محیط، قیر مخلوط آسفالتی درحین اختلاط وتکان های شدید ناشی از آن و طی عملیات اجرای حمل بخش و تراکم آسفالت، باهردو پدیده دچار پیر شدگی می شود.
شرکت ایزوگام کالا با ارائه بیش از 10برند پلیمری استاندارد با کیفیت با نازل ترین قیمت همواره همراه شما عزیزان است. جهت مشاوره وهماهنگی با تلفن های زیر تماس حاصل کنید ♦️آیت : 09137098622 ♦️آیت: 09137279189

امروزه برای قیر بیش از 250 نوع کاربرد در صنایع کشاورزی، ساختمان، راهسازی وسایر بخش ها وجود دارد.
حدود85 درصد قیر پالایش شده از نفت خام به عنوان مصالح رو سازی استفاده می شود.
خصوصیات قیر به نفت خام مورد استفاده برای تهیه آن بستگی دارد.
بنابراین به دلیل تنوع چاه های استخراج نفت در نقاط مختلف جهان خصوصیات قیر های حاصله باهم متفاوت است.
با علم بر این تفاوت ها توانایی اندازه گیری واکنش قیر درشرایط خاص وپیش بینی عملکرد قیر در برابر اشکال مختلف بارگذاری بسیار مهم است.
رفتار قیر : به دلیل ویژگی وسیکوالاستیک قیر، رفتار آن به دما و شدت بارگذاری بستگی دارد. مقدارجاری شدن قیر به مدت یک ساعت دردمای 60 درجه سانتی گراد می تواند بامقدار آن به مدت 10 ساعت درمای 25 درجه سانتی گراد یکسان باشد به عبارت دیگر اثر زمان و دما به هم وابسته بوده ورفتار قیر در دمای بالا در زمان کوتاه، بارفتار آن در دمای کمتر و زمان طولانی تربرابر است. مشخصات رایج قیر های خالص: به دلیل پیچیدگی مشخصات شمیایی قیر، ملزومات رایج آزمایش هایی چون درجه نفوذ،شکل پذیری رامورد استفاده قرار می دهد.
ایمنی : آزمایش نقطه اشتعال دمایی را مشخص می کند که قیر را می توان بدون خطر جرقه زدن آن در حضور شعله آتش تا رسیدن به آن دما گرم کرد. نقطه اشتعال قیر در واقع کمتر از دمای شعله وری آن است که به ندرت در ملزومات استاندارد های قیر هاگنجاده می شود. حداقل دمای اشتعال برای همه قیرها برابر230درجه سانتیگراد است این آزمایش برروی قیر های اولیه پیرشده انجام شده.
روانی وکارآیی: برای حصول از اینکه قیرها و به خصوص قیرهای اصلاح شده را میتوان درکارخانه آسفالت گرم تزریق کرده و در تولید آسفالت مورد استفاده قرار دارد. مقدارحداکثر ویسکویتر در دمای 135 درجه سانتیگراد در ملزومات عملکردی برای قیر اولیه پیر نشده برابر3 پاسکال ثانیه مشخص شده است. دراین ملزومات ماروش های ASTMD44O2 و AAHTOT316جهت تعیین ویسکوزیتر در نظر گرفته شده است. اگرتولید کننده قیر تضمین کند که در دمای مشخص شده قیر به راحتی به درون مخلوط کن کارخانه آسفالت تزریق می شود و می توان با استفاده از آن مخلوط آسفالتی تولید کرد موسسات استاندارد سازی می توانند ازاین معیار صرف نظر کنند. شرکت ایزوگام کالا ارائه دهنده مستقیم عایق های رطوبتی خدمات نصب و اجرا با 12 سال ضمانت نامه وگارانتی کتبی معتبر، دراستان های تهران و اصفهان درخدمت مشتریان گرامی است.

مطالب مرتبط:  کاربرد ملات محافظ ایزوگام چیست؟
انواع قیر
انواع قیر
امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.